OBI Hungary Retail Kft. – A Beszerzési osztály folyamatainak a fejlesztése

“Az OBI német központú barkácsáruház-lánc, az otthonfejlesztési piac vezető áruház-lánca Magyarországon
Áruházak száma: 23 darab
Összesített eladótér: 133.000 m2
Dolgozói létszám: 1570 fő
Árbevétel: 53,2 Mrd Ft (2006-2007. évi gazdasági évben)
Központosított beszerzési, értékesítési és marketing folyamatok
A megrendelő a Beszerzési Osztály vezetője volt, aki a beszerzési folyamatok fejlesztését tűzte ki célul”

Fejlesztési területek

A veszteségtevékenységek magas aránya miatt a munkatársak nem tudták hatékonyan ellátni a legfontosabb feladataikat (választéképítés- és frissítés, szállító kiválasztás, akciós kiadványok készítése): jelentős átfutási idők, redundáns folyamatlépések, párhuzamos adatrögzítések, merev központi információs rendszer, amely nem támogatta a munkafolyamatokat, nem sztenderd adattárolás, nem sztenderd folyamatok, visszakövethetőség hiánya

Elvégzett tevékenységek

A budapesti központban működő Beszerzési Osztály folyamatainak teljes körű feltérképezése
Az osztály fő folyamatainak azonosítása, a kritikus folyamatok és a fejlesztési fókusz kijelölése
Lean Office és 5S tréningek a munkatársak számára
5S bevezetés az irodákban
A magfolyamatokban rejlő veszteségek azonosítása és megszüntetése, az értékteremtő tevékenységek támogatásával

Elért eredmények

Akciós kiadvány előállítási folyamat:

  • A fejlesztett folyamatban 55%-al kevesebb a folyamatlépés,
  • 51%-al kevesebb az átadás-átvételi pont,
  • napi szintű az ütemezés résztevékenységekre bontva,
  • egyértelműek a felelősségi viszonyok,
  • új belépő esetén könnyen átadható,
  • jól dokumentált folyamatlépések,

Az előkészítő tevékenységek informatikai támogatásának fejlesztése:

  • közvetlen adatkapcsolat a központi adatbázissal,
  • automatizált adatbevitelek,
  • kitöltést segítő számítások automatizálása,
  • automatizált kimutatás készítés lehetősége a társosztályok és a döntéshozók részére,

Layout ellenőrzési tevékenység fejlesztése:

  • sztenderd jelölések alkalmazása a javítások esetén,
  • a papír alapú layout javítás helyett elektronikus javítás,
  • az alkalmazottak és ügynökség betanítása az egységes jelölés-rendszer és a  szoftver használatára (kézikönyv!),
  • a fejlesztett folyamat pilot projekt keretén belül történő sikeres adaptálása

Szállító kiválasztása folyamat:

  • a folyamat sztenderdizálása a legjobb gyakorlatok figyelembe vételével,
  • új, sztenderd ajánlatkérő űrlap kidolgozása,
  • sztenderd szállító-kiértékelő rendszer kidolgozása,
  • a fejlesztett folyamatok és űrlapok pilot projekt keretén belül történő sikeres adaptálása